Web

The Art of Social Media – en praktisk bok

1 December, 2014
The Art of Social Media av Guy Kawasaki og Peg Fitzpatrick er en praktisk og enkel guide til hvordan lykkes i sosiale medier.

En garanti for å lykkes er den nok ikke, men boken går gjennom hvordan du bør optimisere profilene dine, finne innhold, hvordan lage gode poster, svare på kommentarer, skaffe flere følgere, integrere sosiale medier og blogging, bruke sosiale medier når man arrangerer eventer, Google+ Hangout, Twitter chat-tips, enkle tips for å ikke se ut som en nybegynner og hvordan tilpasse til ulike plattformer. Hvis du er en SoMe-ekspert, noe du ifølge boken absolutt ikke bør kalle deg, så trenger du nok ikke å lese denne boken (eller kanskje det er nettopp det du bør).

Noen ganger blir det for enkelt. Som kapittel 6. How to Get More Followers, hvor tipsene er å dele bra innhold (duh) og å komme seg på nye plattformer så snart de åpner. Det første er ganske åpenbart, og det andre funker ikke helt for å lykkes på Facebook og Twitter. Fint for de som var tidlig på Twitter og Google+, men et litt ubrukelig råd for de som kommer etterpå. Du skulle vært her i sted. Men sånn må det bli med en bok som inneholder såpass mange små, konkrete tips. Ikke alt passer for alle.

Andre ting kan virke enkelt, men likevel er det mange som bommer. Som for eksempel hvordan bruke hashtags når man arrangerer eventer. Å finne på hashtaggen dagen det starter er for sent, det må være på alt materiellet, på slides og på innleggene du poster før det starter. Enkelt, men også noe som fort glemmes. Vil man at deltakere skal være aktive på sosiale medier under et arrangement, så må man legge til rette for det. Og når man snakker om hashtags, noe det gjøres i denne boken, så får du også vite at du kan bruke flere på Instagram enn de andre sosiale mediene, og hvordan du finner de beste.

En annen regel, som jeg personlig har trykket til hjertet de siste årene, og forsøker å følge så godt jeg kan, er Bambiregelen: Hvis du ikke kan si noe pent, så bør du ikke si noe i det hele tatt. Ikke vær spydig, ikke vær frekk og forsøk å tolke motparten i beste mening. Skriftlig kommunikasjon er vanskelig, og man kan fort misforstå hverandre. Kanskje du egentlig ikke er så uenig, kanskje motparten formulerte seg litt klønete, kanskje du ikke skal skjerpe klørne med en gang.

Og hvis du ikke tolket feil, så er det ofte bedre å svare saklig og høflig på frekke eller kjipe kommentarer. Du må tross alt stå inne for det du skriver, selv om du ble provosert. Det gjelder vel egentlig i alle skriftlige medier.

Totalt sett så anbefaler Kawasaki og Fitzpatrick å velge ut interessant innhold for følgerne dine, dele og bruke sosiale medier for det de er verdt, enten det er hashtags på Instagram eller organisering av Youtube-videoene dine. Du må teste ut hva som funker for deg, fordi det ikke finnes bare en riktig måte å gjøre ting på, og algoritmene endres hele tiden.

Selv om deler av boken kan virke litt for lett, så er totalpakken en fin liten innføring. Det er korte avsnitt med konkrete tips, og det er lett å bla litt frem og tilbake hvis du ikke vil lese den fra begynnelse til slutt. Det vil jeg egentlig anbefale, for hvis du ikke er fullstendig nybegynner, så er ikke alt i denne boken nytt. Men noe er nok det. Dessuten inneholder e-boken mange linker til annet interessant innhold, som kan være verdt å sjekke ut.

The Art of Social Media på Amazon.

You Might Also Like