Media

På jakt etter bakgrunnsstøy

6 June, 2012

..eller mangelen på bakgrunnsstøy. Foreløpig er ikke opptakssituasjonen 100% og jeg har følt meg som en ghostbuster som har vandret rundt i ganger og rom med mikrofonen veivende for å finne rommet som er best egnet for å spille inn voice-over. Du hører mye bedre med høretelefoner og en opptaker på deg, og jeg er herved ikke veldig glad i trafikken på Majorstuen. Eller susende rør. (Jeg prøvde til og med inne på do, men der ble location avslørt av litt rennende vann.)

Lyd er vel det som ofte blir nedprioritert, og jeg skal ikke si at jeg er noe unntak (selv om god lyd er viktig, jeg vet jo det!). Jeg føler jo jeg begynner å bli en audio-kvasikjendis – jeg er ganske sikker på at sikkerhetsmeldingen jeg leste inn til Bastøfergen i forrige jobben er blitt installert (jeg oppfordrer alle til å starte en fangruppe på Facebook!) selv om jeg ikke har fått tatt fergeturen for å høre meg selv ennå, og nå får noen heldige farmasøyter gleden av å høre nettopp meg fortelle om konsekvensene av.. vel. Jeg skal ikke avsløre for mye.

Det som er sikkert er at ingen dag er lik når du har et kreativt yrke, og til og med lydbølgene i Adobe Audition har ghostbuster-farge. Hvorfor er lydbølgene grønne egentlig? Hvorfor ikke oransje eller svart eller røde?

You Might Also Like

  • de er grønne fordi det er den fargen øye er mest følsomt for og dermed er det lettere å leve med kontrasten når du sitter og redigerer lyd som yrke. Det er rett og slett ergonomisk.

    • Hm. Det var jo en nesten litt skuffende logisk forklaring.